KOMUNIKASI ETIKA BISNIS DALAM KEBERAGAMAN AGAMA DI KABUPATEN JEMBER
Abstract
This study explores the communication business ethics of Sapto Darmo in Sukoreno Village, Umbulsari, Jember. These teachings rely on principles (honesty, autonomy, justice, mutual benefit and social integrity) and principles (unity, balance, free will and truth). The qualitative expert interview method was used to reveal this uniqueness. However, it turns out that this is still hampered by problems of lack of capital, the community's unpreparedness, the potential for business fraud and inadequate transportation.
Downloads
References
Badroen, Faisal. (2006). Etika Bisnis Dalam Islam. Jakarta: Kencana Perdana Media Group.
Basri. (2005). Bisnis Pengantar. Yogyakarta: BPFE.
Bogdan, Robert C. dan Biklen Kopp Sari, (1982). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. London: Allyn and Bacon, Inc.
Buchari, Alma & Doni, Juni Priansa, 2009. Manajemen Bisnis Syariah. Bandung: Alfabeta.
Bungin, Burhan, (2003). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Airlangga University Press.
Bungin, Burhan, (2011). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Airlangga University Press.
Chikmawati, Putri, (2018). Konsep manusia dalam ajaran Sapta Dharma dan pemikiran Drijarkara. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Christy, Nisa Novia Avien. (2019). Komunikasi Bisnis. Semarang: Radna
Cresswell, J.W. (2008). Research Design. Yogyakarta: Pustaka Belajar diterjemahkan oleh Achmad Fawaid.
Creswell, J. W. (2010). Research Design: pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan Mixed. Yogjakarta: PT Pustaka Pelajar diterjemahkan oleh Saifuddin Zuhri Qudsy & Achmad Fawaid.
Cresswell, J.W. (2014). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches. Yogyakarta: Pustaka Belajar diterjemahkan oleh Ahmad Lintang Lazuardi.
Denzin, Norman K. dan Yvonna S., Lincoln. (2009). Handbook of Qualitative Research. Terj. Dariyatno dkk. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
Gunawan, Imam. (2013). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Hamidi. (2005). Metode Penelitian Kualitatif. Malang:UMM press.
Handayani, Kristina (2020) Implemetnasi Etika Bisnis Islam Dalam Transaksi Jual Beli Pada Pedagang Pasar Tradisional Roworejo Kecamatan Negerikaton Kabupaten Pesawaran. Lampung: IAIN Metro.
Husserl, E. (1983). Ideas pertaining to a pure phenomenology and to a phenomenological philosophy. Berlin: Springer Science & Business Media.
Kahmad, Dadang, (2019). Pilar Islam Wasathiyah. Jakarta: Republika.
MD Ghony & F Almanshur. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Miles, Mathew B. dan Huberman, A. Michael, (2007). Analisis Data Kualitatif Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: Universitas Indonesia diterjemahkan oleh Tjetjep Rohendi Rohisi.
Moleong, Lexy J. 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Mulyaningsih dan Hermina, Tinneke (2017). Etika Bisnis. Bandung: CV Kimfa Mandiri.
Murwadji, T. (2016). Pertanggungjawaban Sosial dan Lingkungan Perbankan, Jurnal Hukum Positum, 1(1), 1.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, inc.
Pradipta, Y., Arifin, K. & Fadhil, A. (2014). Efektivitas Komunikasi Interpersonal Umat Berahama di Perumahan Bekasi. Jurnal Studi Al-Qur`an; Membangun Tradisi Berfikir Qur`ani, 10(2), 109-118.
Prihatminingtyas, Budi. (2019). Etika Bisnis: Suatu Pendekatan dan Aplikasinya terhadap Stakeholders. Malang: CV IRDH.
Saraswati, A., & Dewanti, A. S. (2020). Stereotip terhadap Aliran Penghayat Sapta Dharma dan Usaha Penganut Sapta Dharma mengatasinya melalui Konsep Diri. Jurnal Audiens, 1(1), 58-64.
Schatzman, L., & Strauss, A. L. (1973). Field Research: Strategies for a Natural Sociology. New Jersey: Prentice Hall.
Sparringa, D. (2000). Kumpulan Bahan Mataajaran Metode Penelitian Kualitatif. Surabaya: Fisip Unair.
Spradley, James P. (2008). Metode Etnografi. Yogyakarta: Tiara Wacana diterjemahkan oleh Misbah Zulfa Elizabeth.
Suryana, Nia Kurniasih, dkk. (2021). Komunikasi Bisnis: Konstruksi Teoritis dan Praktis. Aceh: Syiah Kuala University Press.
Thian, Alexander. (2022). Komunikasi Bisnis. Yogyakarta : Penerbit ANDI.
Widiat, C. M. (2017). Pluralisme Agama Menurut Nurcholis Madjid 1939-2005 dalam Konteks Keindonesiaan. Madina-Te, 16(1).