Investigating Challenges in Arabic Vocabulary Mastery Among Students at MTs Nahdlatul Ulama Maesan Bondowoso

  • Husnul Khotimah UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Nisfi Nurlaila UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
Keywords: Difficulty Analysis, Mastery of Mufrodat, Arabic

Abstract

This research is inspired by the importance of Arabic vocabulary mastery as the foundation of Arabic language proficiency. Initial observations in class 8 of MTs Nahdlatul Ulama Maesan Bondowososhowed that most students still have difficulties in mastering and using Arabic vocabulary in daily learning. This impacts their low ability in Arabic language skills such as reading, writing, and speaking. This study aims to analyze the level of Arabic vocabulary mastery among students of class 8 MTs Nahdlatul Ulama Maesan Bondowosoand identify factors that influence their vocabulary mastery. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques through vocabulary mastery tests, learning observations, interviews with teachers and students, and documentation. The results showed that the level of Arabic vocabulary mastery among students in class 8 is still relatively low, with an average score of 65.5 out of a maximum score of 100. The influencing factors include lack of learning motivation, insufficient practice in using vocabulary during learning, and limited learning media supporting Arabic vocabulary mastery.

References

Abidin, Z. (2022). Implementasi Metode Drill dalam Pembelajaran Mufrodat pada Siswa Kelas VIII MTs Al-Irsyad Surakarta. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 8(2), 145-160.
Agustianingsih, S., & Sya’bani, M. Z. (2023). Analisis Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Kelas VII B Akhwat MTS Jabal An-Nur Al-Islami. Al Mitsali: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 41-52.
Arif, M., & Musgamy, A. (2021). Pengembangan Motivasi Belajar Bahasa Arab: Studi Analisis Teori Motivasi Pembelajaran. A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 10(2), 326-334. http://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.10.2.326-334.2021
Arsyad, Azhar. 2010. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Awaliyah Musgamy, ‘‘A Jami’, 6.2 (2021).
Aziz, Erwati. 2012. Problematika Pengajaran Bahasa Arab. Surabaya: Elkaf.
Fatimah, V. N. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas Ix Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Sleman Yogyakarta.
Fauzi, A. (2019). Strategi Pembelajaran Mufrodat dan Implementasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MTs Nurussalam Ciamis. Al-Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 73-88.
Hasanah, N. (2018). Hubungan Penguasaan Mufrodat dengan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab Siswa MTs Pembangunan UIN Jakarta. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 5(1), 38-55.
Hermawan, Acep. (2018). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Imron, A., & Fajriyah, D. F. (2021). Penggunaan Metode Bernyanyi dalam Menghafal Mufrodat (Kosakata) Bahasa Arab di MI. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 41-56.
Inayah, N. (2019). Peningkatan Penguasaan Kosakata (Mufrodat) Untuk Memahami Wacana Bahasa Arab Melalui Media Kartu Bergambar (Bithoqotu Ash-Shuroh) Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 2 Gowa (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).
Joko Andi Koiruman and others, ‘Identifikasi Kesulitan Pembelajaran Mufrodat Pada Santri’, Journal of Education and Instruction (JOEAI), 7.1 (2024), pp. 48–56, doi:10.31539/joeai.v7i1.9477.
Khodijah, S. (2020). Analisis Kesulitan Penguasaan Mufrodat dalam Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTs Al-Hidayah Bandung. Al-Lisan: Jurnal Bahasa Arab, 6(2), 201-218.
Koiruman, J. A., Amzana, N., Zuhri, Z., Ariyanto, A., & Purwandari, E. (2024). Identifikasi Kesulitan Pembelajaran Mufrodat pada Santri. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 7(1), 48-56. https://doi.org/10.31539/joeai.v7i1.9477
Muhbib Abdul Wahab, Pembelajaran Bahasa Arab di Era Digital. (Jakarta: UIN Jakarta Press, 2020), 98.
Murniati, M., & Marliati, M. (2022). Analisis Kemampuan Pengucapan Mufrodat (Kosakata) Bahasa Arab Kelas VIII MTs Al Ikhlas Donggo. Al-Af'idah Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Bahasa Arab, 6(1), 83-96. https://doi.org/10.52266/al-afidah.v6i1
Mustofa, Bisri. 2012. Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press.
Mustofa, Syaiful. (2021). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. (Malang: UIN Maliki Press).
Pauseh, A. N., Azmi, N. N., & Pranata, A. (2022). Analisis Faktor Faktor Kesulitan Belajar Bahasa Arab Serta Solusinya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Armala, 3(1), 47-56.
Purwanto, Ngalim. 2009. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rizqi, M. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Siswa MTs Daarul Ulum Jakarta. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1), 12-28.
Suib, M. (2022). Esensi dan sebab kesulitan berbahasa Arab serta penanganannya dalam dunia pendidikan. JURNAL TA'LIMUNA, 1(1), 84-91.
Suparno, D. (2018). Refleksi Variasi Fonologis Pada Fonem Bahasa Arab Mesir Dan Arab Saudi. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 5(2), 214-232.
Tarigan, Henry Guntur. 2011. Pengajaran Kosakata. Bandung: Angkasa.
Thoha, M. (2012). Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pendekatan Manajemen Berbasis Sekolah. OKARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 6(1).
Ulin Nuha, Problematika Pembelajaran Bahasa Arab dan Solusinya. (Yogyakarta: Idea Press, 2022)
Wahdah, Y. A. (2018). Faktor-faktor kesulitan siswa dalam membaca teks bahasa arab. Alsuniyat: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 1(1), 30-46. https://10.0.68.101/alsuniyat.v1i1.24197
Wahdah, Y. A. (2018). Faktor-faktor kesulitan siswa dalam membaca teks bahasa arab. Alsuniyat: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 1(1), 30-46.
Zulhannan. (2021) Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif. (Jakarta: Rajawali Press), 112.
Published
2024-12-24