Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Nilai-Nilai Toleransi Peserta Didik
Abstract
The purpose of this study is to provide an overview of teacher strategies in instilling values of
tolerance in students with the aim of preventing intolerant attitudes and radicalism and explaining
methods of tolerance education. Looking at the conflict of religious polarization that has occurred
in Indonesia recently, especially regarding matters related to differences in understanding and
beliefs. These differences cause conflicts based on a lack of attitudes and characteristics of
tolerance. This study uses a field research method with a qualitative approach. The results of the
study develop the values of religious tolerance is very important for realizing a safe, peaceful, and
prosperous order of life. Religious tolerance education if implemented from an early age, it will
form a character that prioritizes an attitude of tolerance or tolerance. Meanwhile, the method of
religious tolerance education can be done through the method of role models, advice and
habituation.
Keyword: Strategy, developing tolerance values
References
JogjakartaAr-Ruzz Media
Dr. H. Abd Muhith. 2020. Metodologi Penelitian. Bildung, Yogyakarta
Undang-Undang NO 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, (Bandung:Citra
Umbara,2017) 37
Yudhi Munadi, Yudhi. 2010. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta:
Gaung Persada
Darmawan, Deni. 2012. Inovasi Pendidikan Pendekatan Praktik Teknologi Multimedia dan
Pembelajaran Online. Bandung: Remaja Rosdakarya
Moedjiono, Imam. 1997. Peran Pendidikan Islam dalam Mewujudkan Kerukunan antar
Umat Beragama”, dalam buku, Pendidikan Islam dalam Peradaban Industrial.
Yogyakarta: Aditya Media
Sujarwanto, Imam. “Interaksi Sosial antar Umat Beragama (Studi Kasus pada
Masyarakat Karangmalang Kedungbanteng Kabupaten Tegal)”, Dalam Jurnal
Studi Pendidikan Sosial, Vol. 1, No. 2, 2012, 62. diakses pada tanggal 6 Juni 2018
Zamroni. 2001. Pendidikan Untuk Demokrasi Tantangan Menuju Civil Society.
Yogyakarta: Bigraf Publishing
Hasnawati. 2020. “Pembentukan Nilai-nilai Toleransi Dalam Pembelajaran Agama Di
Sekolah Menengah Pertama Negeri 8 Palopo. Tesis IAIN Palopo
Muhammad Furqan. 2019. “Analisis Nilai-nilai toleransi dalam buku teks mata Pelajaran
Pendidikan Agama Islam dan budi pekerti Tingkat SMA. Tesis Universitas Islam
Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Yunus, Muhammad. 2017. “Implementasi Nilai-nilai toleransi beragama pada
pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Studi pada SMP Negeri 1 Amparita Kec.
Tellu Limpoekab. Sidrab),”, Jurnal Studi Pendidikan XV (02)
Jannah, Miftahul. 2016. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan
Nilai-nilai Toleransi di Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Batu. Tesis Universitas
Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Apudin. 2017. “Hubungan Toleransi Beragama dan Pemahaman Multikurlturalisme
Terhadap Karakter Siswa di SMA Al Ashriyyah Nurul Iman Parung Kabupaten
Bogor. Tesis Institut PTIQ Jakarta
Lilik Murni Mustamiah. 2021.“PENDIDIKAN AGAMA DALAM PLURALITAS: Upaya
Membangun Sikap Toleransi Beragama Siswa Di SMK Mahadhika 4 Jakarta
(Telaah Pemikiran Robert Jackson). Tesis UIN Syarif Hidayatullah Jakarta