Implementasi Nilai-Nilai Akhlak Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Mengatasi Bullying Pada Siswa SMP Al-Furqan Jember
DOI:
https://doi.org/10.35719/ijit.v8i2.2418Abstract
Bullying is a serious problem in educational settings that significantly impacts students' psychological, social, and academic development. Various interventions have been developed, but most still rely on conventional psychological approaches that do not fully consider local moral values. This study aims to develop and test the effectiveness of a moral values-based group guidance service model in preventing and addressing bullying at Al-Furqan Junior High School in Jember. This study used a qualitative approach with a case study method through in-depth interviews, participant observation, and documentation studies. The results showed that the integration of moral values such as empathy, mutual respect, trustworthiness, and social responsibility significantly changed the way students understood and interpreted bullying behavior. Students not only stopped teasing but also internalized moral shame (al-ḥayā’) and religious awareness regarding the impact of their behavior. Supporting programs such as anti-bullying drama performances, anti-bullying declarations, and the formation of Character Ambassadors reinforced this transformation through emotional experiences and collective commitment. In addition, moral-based group guidance services increase empathy capacity, encourage role changes from bystander to upstander, and create a safer and more civilized school culture.
References
Abdillah, Fazli. “Dampak Bullying Di Sekolah Dasar Dan Pencegahannya.” Educare: Jurnal Pendidikan Dan Kesehatan 2, No. 1 (2024): 102–8.
Abdillah, Fazli. “Dampak Bullying Di Sekolah Dasar Dan Pencegahannya.” Educare: Jurnal Pendidikan Dan Kesehatan 2, No. 1 (2024): 102–8.
Abdillah, Fazli. “Dampak Bullying Di Sekolah Dasar Dan Pencegahannya.” Educare: Jurnal Pendidikan Dan Kesehatan 2, No. 1 (2024): 102–8.
Agisyaputri, Erina, Nadhirah Nadhirah, Dan Ipah Saripah. “Identifikasi Fenomena Perilaku Bullying Pada Remaja.” Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi 3, No. 1 (2023): 19–30.
Al Fazza, Refina, Sri Panca Setyawati, Dan Guruh Sukma Hanggara. “Membangun Percaya Diri Peserta Didik Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Cinema Therapy Dengan Iklim Belajar Yang Inklusif Dan Positif.” Prosiding Semdikjar (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran) 8 (2025): 1791–801.
Angraini, Epi. “Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Rational Emotif Behavior Therapy Dengan Teknik Role Playing Untuk Mengurangi Perilaku Bullying Pada Peserta Didik Kelas Viii Smp Muhammadiyah 5 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2017/2018.” Uin Raden Intan Lampung, 2018.
Assyakurrohim, Dimas, Dewa Ikhram, Rusdy A. Sirodj, Dan Muhammad Win Afgani. “Metode Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif.” Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer 3, No. 01 (2022): 1–9.
Azhari, Ainul, Dan Nurul Hilmiyyah. “Pendampingan Pengajaran Hadis Tentang Upaya Preventif Terhadap Perilaku Ghibah Dan Namimah Dalam Etika Islam Dan Sosial.” Qardhul Hasan: Media Pengabdian Kepada Masyarakat 11, No. 2 (2025): 197–209.
Aziz, Ahmad Rizki Lutfi. Kiai Haji Achmad Siddiq Jember Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan. T.T.
Di Panti, Ta’awun Pada Anak. Bimbingan Agama Untuk Mengembangkan Perilaku. T.T.
Hartanti, Jahju. Bimbingan Kelompok. Duta Sablon, 2022.
Karneli, Yeni, Neviyarni Neviyarni, Firman Firman, Dan Yulidar Yulidar. “Pengembangan Modul Konseling Kreatif Dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku Untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa.” Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman 6, No. 1 (2020): 43–49.
Khoiron, M. Penerapan Bimbingan Agama Dalam Membentuk Akhlak Karimah Santri Di Madrasah Raudlatul Ulum. T.T.
Mawardi, Anjali Fitrah, Pasiska Pasiska, Dan Ngimadudin Ngimadudin. “Cognitive And Affective Factor In Learning Proses (Faktor Kognitif Dan Afektif Dalam Proses Pembelajaran).” Edification Journal: Pendidikan Agama Islam 4, No. 2 (2022): 357–73.
Miftakhuddin, S. Pd, Dan Rony Harianto. Anakku Belahan Jiwaku: Pola Asuh Yang Tepat Untuk Membentuk Psikis Anak. Cv Jejak (Jejak Publisher), 2020.
Miles, Mathew B., A. Michael Huberman, Tjetjep Rohendi Rohidi, Dan Mulyarto. Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode Metode Baru. Penerbit Universitas Indonesia (Ui-Press), 1992.
Saleh, Sirajuddin. Analisis Data Kualitatif. Pustaka Ramadhan, Bandung, 2017.
Sugiarto, Joko. Sekolah Tanpa Perundungan: Integrasi Perspektif Akademik Dan Praktik. Pt. Revormasi Jangkar Philosophia, 2025.
Udin, Tamsik, Shorihatul Inayah, Subaedah Hamid, Arif Hidayat, Ani Nur Aeni, Dan Etty Ratnawati. Pendidikan Karakter Tanpa Kekerasan. T.T.
Udin, Tamsik, Shorihatul Inayah, Subaedah Hamid, Arif Hidayat, Ani Nur Aeni, Dan Etty Ratnawati. Pendidikan Karakter Tanpa Kekerasan. T.T.
Widyastuti, Triyani, Dan Anwar Sutoyo. “Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Modeling Simbolik Terhadap Perkembangan Akhlak Siswa.” Indonesian Journal Of Counseling And Development 3, No. 1 (2021): 1–9.
Wijaya, Hengki. Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2019.
Wijayanti, Syaputri, Dan Zulkarnain Abdurrahman. “Analisis Faktor Dekadensi Moral Generasi Z Dan Solusinya Dalam Konseling Islam.” Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam 8, No. 1 (2025): 56–70.
Zannah, Miftachul, M. Pd Suyuti, Rinovian Rais, Dkk. Pendidikan Karakter Membangun Generasi Berakhlak Dan Berintegritas. Pt. Nawala Gama Education, 2025.

