Internalizing Ukhuwah Islamiyah Values in Junior High Schools at TMI Female Al-Amien Prenduan: Case Study of Bullying Behavior

  • Afifah Tijani Pascasarjana UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Rima Lailatul Husnah Institut Dirosat Islamiyah Al-Amien Prenduan
Keywords: The role of homeroom teacher, Internalization of values, Ukhuwah Islamiyah, Bullying Behavior

Abstract

Bullying is a person's negative behavior towards other people that causes uncomfortable or hurt and occurs repeatedly. Bullying behavior can occur in various places, one of which is the Al-Amien Prenduan Islamic Boarding School, especially in female junior high schools. Therefore, the Islamic boarding school tries to minimize this by maximizing the role of those who are directly involved with the students, namely the homeroom teacher. This research aims to describe the role of the homeroom teacher in internalizing the values of ukhuwah Islamiyah among junior high school students at TMI female Al-Amien Prenduan, efforts to deal with bullying, and its impact. This study uses a qualitative approach with data collection methods of observation, interviews, and documentation of homeroom teachers and students. Data analysis is done by reducing data, presenting data, and drawing conclusions. While the technique used to check the validity of the data is the triangulation technique. The results of this study indicate that the homeroom teacher has an important role in internalizing the values of ukhuwah Islamiyah so that the bullying behavior of junior high school students at TMI Female Al-Amien Prenduan is reduced.

References

-. Al-Qur’an Dan Terjemahnya. Jakarta: PUSTAKA ALFATIH, 2009.
A. Suradi. “Transformasi Pondok Pesantren (Analisis Dampak Transformasi Sistem Pendidikan Terhadap Penanaman Panca Jiwa Pondok Pesantren Kepada Santri Di Provinsi Bengkulu).” Tadris, vol.12, no. 2 (2017).
Abdul Mun’im, Muhtadi. Metodologi Penelitian Untuk Pemula. Cet. 1. Sumenep: Pusat Studi Islam, 2014.
Abrar Azfar Al Akram. “Konsep Ukhuwah Dalam Al Qur’an (Studi Komparatif Antara Kitab Tafsir Al-Lubab Dan the Message of the Quran).” Journal of Chemical InforAbrar Azfar Al Akram. “Konsep Ukhuwah Dalam Al Qur’an (Studi Komparatif Antara Kitab Tafsir Al-Lubab Dan the Message of the Quran).” Journal of Chemical Information and Modeling, vol.53, no. 9 (2018): 111. mation and Modeling, vol.53, no. 9 (2018).
Amri, Nasikhudin. “Perilaku Bullying Di Pondok Pesantren Studi Fenomologi Bullying Di Asrama Al Risalah Pondok Pesantren Mambaul Ma’Arif Denanyar Jombang.” vol.8, no. 5 (2019).
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. 13th ed. Asdi Mahasatya, 2006.
Asiyah, Umi Nur. “Peran Guru Kelas Dalam Mengatasi Bullying di Sekolah Dasar Negeri 215/VIII Sungai Tiung Kabupaten Tebo.” Skripsi (2020).
Chakrawati, Fitria. Bullying Siapa Takut? Solo: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri, 2015.
Gunawan Imam. Manajemen Kelas Teori Dan Aplikasinya. Depok: Rajawali Press, 2019.
Idi, Abdullah, dan Safarina. Etika Pendidikan Keluarga, Sekolah Dan Masyarakat. Ed. 1 Cet. Jakarta: Rajawali Press, 2016.
Indawati, Ika. “Upaya Guru Kelas Untuk Mengatasi Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar Islam Lukman Hakim Pakisaji Malang.” Skripsi (2016).
Jabar, Cepi Safruddin Abd. “Human Instrument Dalam Penelitian Kualitatif: Sebuah Konsep.” Artikel (2008).
Jauhari, Muhammad Idris. TMI (Tarbiyatul Mu’allimien Al-Islamiyah). Sumenep: Mutiara Press, 2014.
Khasanatun Ni’mah. “Peranan Musyrifah Dalam Bimbingan Akhlak Santri Putri di UPT Pesantren Kampus Ma’had Al Jami’ah UIN Raden Intan Lampung.” Skripsi (2018).
Ma’ruf, Muh Wajedi. “Ukhuwah Dalam Al-Qur’an Dan Implementasinya Dalam Pendidikan Islam.” Dirasat Islamiah: Jurnal Kajian Keislaman, vol.1, no. 2 (2020).
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Revisi Cet. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2005.
Mulyana, Rahmat. Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta, 2011.
Ningsih, Misria. “Internalisasi Nilai-Nilai Ukhuwah Islamiyah Melalui Metode Pembiasaan Pada Siswa Di Sekolah Menengah Kejuruan Telkom Pekanbaru.” Skripsi (2019).
Nisa, Indah Aulia. “Internalisasi Nilai ASWAJA Perspektif NU Dan Ukhuwah Islamiyah Pada Santri Di Pondok Pesantren Darussalam Buduran Kel.Kalikobok Kec.Tanon Kab.Sragen.” Skripsi (2021).
Noviana, Anggraini. “Peran Guru Dalam Mengatasi Perilaku Bullying Pada Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Banding Kecamatan Rajabasa Kabupaten Lampung SelataN.” Skripsi (2021).
Pritaningrum, Meidiana, dan Hendriani Wiwin. “Penyesuaian Diri Remaja Yang Tinggal Di Pondok Pesantren Modern Nurul Izzah Gresik Pada Tahun Pertama.” Jurnal Psikologi Kepribadian dan Sosial, vol.2, no. 3 (2013).
Rahardjo, Mudjia. “Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep dan Prosedurnya.”
Rahayu, Rizqi Rahayu. “Peran Guru PAI, Wali Kelas Dan Konselor BK Dalam Pembinaan Perilaku Keberagamaan dan Dampaknya Terhadap Akhlak Siswa (Penelitian di SMP Darul Hikam Bandung).” Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, vol.4, no. 1 (2019).
Rosyadah, Dede. Madrasah Dan Profesionalisme Guru Dalam AusDinamika Pendidikan Islam Di Era Otonomi Daerah. Cet ke-1. Depok: PT. Kharisma Putra Utama, 2017.
Soetjipto, dan Raflis Kosasi. Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta, 2011.
Sugiyono. Metode Penelitian & Pengembangan. Bandung: Alfabeta, 2017.
Suharso, dan Ana Retnoningsih. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Semarang: Widya Karya, 2011.
Takariawan, Cahyadi, dan Ida Nur Laila. Menjadi Murabbiyah Sukses. 4th ed., ed. Wahid Ahmadi. Surakarta: PT Era Adicitra Intermedia, 2016. www.eraintermedia.com.
Titik Sunarti Widyaningsih, Zamroni, Darmiyati Zuchdi. “The Internalization and Actualization of Character Values In The Students of Junior High Schools in Phenomenological Perspective.” Jurnal Pembangunan Pendidikan Fondasi dan Aplikasi, vol.2, no. 2 (2014)
Tumon, Matraisa Bara Asie. “Studi Deskriptif Perilaku Bullying Pada Remaja.” Calyptra, vol.3, no. 1 (2014).
Wiyana, Novan Ardy. Save Our Children From School Bullying. JOgjokarta: Ar-Ruzz Media, 2014.
“Peranan Wali Kelas Dalam Pembentukan Kepribadian Siswa di SMA Negeri 15 Bulukumba Skripsi” (n.d.).
Published
2022-12-29