Utilization of Computer-Based Learning Technology to Enhance Students’ Arabic Language Profeciency: A Study at MIMA Zainul Hasan Balung

  • Sandia Al Maidah UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Maulia Humaini Ilma UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Budiati Cahyani UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
Keywords: Arabic Language Learning, Computer-Based Learning, Educational Technology

Abstract

This study aims to analyze the implementation of Computer-Based Learning (CBL) methods in Arabic subjects at MIMA Zainul Hasan Fullday School Balung Jember. This study tries to identify the ad-vantages, challenges, and impacts on students’ language skills. Using descriptive qualitative methods, data were collected trough observation, interviews, and documentation. The results of the study indicate that CBL, especially trough simulations, educational games, and interactive multimedia, is effective in increasing students’ motivation, engagement, and Arabic language proficiency. CBL enables personalized, flexible, and engaging learning with instant feedback. However, challenges such as limited infrastructure and teachers’ technological competence still exist. This study concludes that CBL is a relevant method fo 21st-century education, but requires curriculum development, teacher training and continuous technological support to optimize its implementation in madrasah.

References

Annas, Nur. “Digital Game-Based Learning (DGBL) Sebagai Media Pembelajaran Membaca Bahasa Arab Kelas VII.” Universitas Negeri Semarang, 2017.
Arifin, A, S Hidayat, and M Hosnan. “Pengembangan Computer Assisted Language Learning (CALL) Untuk Pembelajaran Bahasa Arab Di Agus Arifin Institute.” … Pendidikan Dan Pembelajaran) … 6, no. 1 (2019): 1–12.
Asse, Ahmad. “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Insutut Agama Islam Negeri Palu.” Jurnal Penelitian Ilmiah 2, no. 2 (2019): 2338–25.
Assyauqi, Mohammad Iqbal. “Pengembangan Media Pada Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab Berbasis Komputer Menurut Konsep Teknologi Pembelajaran.” Jurnal Al-Maqayis 5, no. 1 (2021): 52. https://doi.org/10.18592/jams.v3i1.266.
Azhar, Muhammad, Hakmi Wahyudi, Promadi, and Masrun. “Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Indonesia.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran 6, no. 4 (2023): 3160–64.
Fauzi, Hilman, R. Poppy Yaniawati, and Nenden Mutiara Sari. “Penerapan Pembelajaran Computer-Based Learning Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa.” Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu 3, no. 2 (2024): 225–40. https://doi.org/10.31980/pme.v3i2.1671.
Huda, Khoirul, and Nawang Wulandari. “Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis E-Learning.” Kalimatuna: Journal of Arabic Research 1, no. 2 (2022): 191–210. https://doi.org/10.15408/kjar.v1i2.28277.
Jepri & Purwaningsih, Utomo. “Pembelajaran Berbasis Komputer Model Tutorial Di Sekolah Dasar.” Pendekar Jurnal: Pengembangan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar. 1, no. 1 (2022): 29.
Macmudah, Umi, and Wahab Rosyidi. Active Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Malang Press, 2008.
Mahliatussikah, Hanik, and Universitas Negeri Malang. “Problem Based Learning ( Pbl ) Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah.” Sendikan: Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran, 2021, 135–41.
Muhaammad, Aswar. “Penerapan Model Pembelajaran Simulasi Dalam Meningkatkan Menghafal Mufrodat Peserta Didik Kelas VIII MTs DDI Kanang.” Institut Islam Negeri Parepare sulawesi selatan, 2019.
Munip, Abdul. “Tantangan Dan Prospek Studi Bahasa Arab Di Indonesia.” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 5, no. 2 (2019): 303–18. https://doi.org/10.14421/almahara.2019.052.08.
Nur, Maya. “Implementasi Metode Drill Dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata Bahasa Arab Di Madrasah Aliyyah Al Amiriyyah Blokagung Banyuwangi.” Tadris Al-Arabiyyat: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab 1, no. 2 (2021): 329.
Parihin. “Model Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Gamifikasi Untuk Meningkatkan Siswa Kelas XI Mqnh Ulya Putri Nurul Hakim.” Jurnal Matluba 1, no. 3 (2024): 251.
Putra, Fery Kurniawan Ady. “Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XII TKR Pada Mata Pelajaran Sistem Pengapian Konvensional Di SMK Negeri Madiun.” Jurnal Pendidikan Teknik Mesin 02, no. 03 (2018): 1–8.
Qolbi, Ahmad Syifa Al, Lubna Farah Khan, and Ihsan Zikri Ulfiandi. “Tantangan Dan Prospek Bahasa Arab Di Era Modern.” Ma’arif Journal of Education, Madrasah Innovation and Aswaja Studies 3, no. 1 (2024): 25–31. https://doi.org/10.69966/mjemias.v3i1.51.
Ramadhan, Rachmad, Danial Hilmi, and Ahmad Azhari. “Penggunaan E-Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Fitur Dan Pola Pengajaran.” Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah 8, no. 1 (2023): 47–58. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v8i1.4885.
Rubiyati, Muhamad Asrori, and Luhur Wicaksono. “Pengaruh Pemanfaatan Media Sosial Instagram Terhadap Kreativitas Belajar Pada Remaja Kelas VII.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) 7, no. 5 (2018): 1–8.
Ruwaida. “Pengembangan E-Learning Mata Pelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Moodle Untuk Siswa Kelas X MA Mu’allimat Nahdlatul Wathan Pancor Lombok Timur NTB.” Tarbawi 7, no. 7 (2018): 1–17.
Syagif, Ahmad. “Paradigma Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0.” FiTUA: Jurnal Studi Islam 3, no. 2 (2023): 134–44. https://doi.org/10.47625/fitua.v3i2.407.
Tinggi, Sekolah, Agama Islam, and Nahdlatul Ulama. “Game-Based Learning : Cara Menyenangkan Belajar Bahasa Arab Di Era Digital” 12, no. 1 (2024): 12–20.
Yahya, Robiatul. “Seni Mengajar Qowaid Bahasa Arab Berbasis Games Ala Glorious Bimbel Di Desa Brani Wetan Maron Probolinggo.” Jurnal Pendidikan Tambusai. 8, no. 3 (2024): 43680.
Published
2025-07-16