Pengembangan Media Pembelajaran Ipas Berbasis Powerpoint Interaktif Bernuansa Motivasi Belajar Pada Peserta Didik Sekolah Dasar
Abstract
ABSTRACT
Learning media plays an important role in delivering educational material and creating an engaging learning environment. This study was conducted in Class VI at SDN 2 Airkuning, Jembrana, Bali, where problems related to the lack of variety in the use of learning media, particularly in IPAS lessons on the Solar System, were found, leading to a less engaging learning atmosphere. Therefore, an interactive PowerPoint-based learning media using a scientific approach was developed to increase students' learning motivation. This research aims to describe and evaluate the validity and practicality of the developed media. The method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model, which includes the stages of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The research results indicate that the interactive PowerPoint learning media is valid, with an average validity score of 86.15%, where the material expert provided a score of 92.3% (very valid) and the media expert gave a score of 80% (valid). Furthermore, the media is also practical, with an average practicality score of 89.37%, with the teacher's assessment at 88% (practical) and the students' response at 90.74% (very practical). In conclusion, the interactive PowerPoint learning media based on the scientific approach is both valid and practical for use in learning, and can serve as an effective alternative to create a more engaging learning environment and enhance students' motivation.
Keywords: learning media, interactive PowerPoint, mathematics learning
ABSTRAK
Media pembelajaran berperan penting dalam menyampaikan materi pendidikan dan menciptakan suasana belajar yang menarik. Penelitian ini dilakukan di kelas VI SDN 2 Airkuning Jembrana Bali, yang mengalami masalah terkait kurangnya variasi dalam penggunaan media pembelajaran, khususnya dalam pembelajaran IPAS mengenai Tata Surya, yang mengakibatkan suasana belajar yang kurang menarik. Untuk itu, dikembangkan media pembelajaran PowerPoint interaktif berbasis pendekatan saintifik guna meningkatkan motivasi belajar siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan mengetahui kevalidan serta kepraktisan pengembangan media tersebut. Metode yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan (Research and Development/R&D) dengan model ADDIE, yang mencakup tahapan Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran PowerPoint interaktif ini valid dengan persentase penilaian rata-rata 86,15%, dimana ahli materi memberikan penilaian 92,3% (sangat valid) dan ahli media 80% (valid). Selain itu, media ini juga praktis dengan persentase penilaian rata-rata 89,37%, dengan penilaian guru 88% (praktis) dan respon siswa 90,74% (sangat praktis). Kesimpulannya, media pembelajaran PowerPoint interaktif berbasis dan praktis digunakan dalam pembelajaran, serta dapat menjadi alternatif yang efektif untuk menciptakan suasana belajar yang lebih menarik dan meningkatkan motivasi siswa.
Kata Kunci: media pembelajaran, PowerPoint interaktif, pembelajaran matematika
References
Kurniawati, U., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kodig Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1046–1052.
Nita Puspitasari1 , Umi Anugerah Izzati, E. D. (2022). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Bahasa pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Basicedu, 6(5), 8545–8559.
Pinatih, S. A. C., & Putra, D. B. K. N. S. (2021). Pengembangan media komik digital berbasis pendekatan saintifik pada muatan IPA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 115–121.
Saputro, R. E., & Saputra, D. I. S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Mengenal Organ Pencernaan Manusia Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Jurnal Buana Informatika, 6(2), 153–162. https://doi.org/10.24002/jbi.v6i2.404
Sari, R. G., & Erita, Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Digital Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3126–3142.