The Utilizing Suno.Ai Technology to Enhance Arabic Listening Skills in Foreign Language Education
Abstract
This study explores using Suno.Ai, an AI-powered platform, to teach maharah istima' (listening comprehension) at Thursina International Islamic Boarding School (IIBS). While previous research on digital media has focused mainly on English instruction, few studies have explored the use of AI in Arabic listening education, particularly within Islamic boarding schools. This research addresses that gap by analyzing how Suno.Ai supports Arabic vocabulary acquisition and student engagement. This study employs a qualitative case study design; data were collected through classroom observations and teacher-student interviews and then analyzed thematically and interpretively. Findings show that Suno.Ai enhances students' motivation and comprehension with adequate facilities and teacher guidance, although challenges like internet instability and low digital literacy persist. The novelty of this study lies in its contextual application of AI tools in Arabic language pedagogy. It contributes theoretically by expanding discourse on AI in language learning and offering insights into AI's effective integration in Arabic listening instruction.
References
Aini, K. (2021). Analisis Proses Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 218–228.
Al-Qaḥṭānī, S. (2024). Istikshāf isti‘māl al-dhakā’ al-ṣinā‘ī li-taḥqīq al-kifā’ah al-ta‘līmiyyah: Dirāsah maydānīyah bi-al-Riyāḍ. Majallat al-‘Ulūm al-Tarbawiyyah wa al-Nafsiyyah, 8(6), 107–121.
Albantani, A. M. (2018). Optimalisasi Aplikasi Busuu Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Mandiri. Arabi Journal of Arabic Studies, 3(1), 1.
Asiah, A., Sulhadi, S., & Rijal, M. (2022). Problematika Pembelajaran Nahwu Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Arab Di Lembaga Pendidikan Indonesia. Borneo Journal of Language and Education, 2(2), 170–185.
Azhari, J. F. (2023). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran “Tusuk Sate” Dalam Peningkatan Maharah Istima’. Al-Wazan Journal of Arabic Education, 1(2), 160–178.
Bland, T. (2025). Enhancing medical student engagement through cinematic clinical narratives: multimodal generative ai–based mixed methods study. Jmir Medical Education, 11, e63865-e63865.
Dwiatmaja, A. I. (2024). Kristologi Joseph Ratzinger Dalam Terang Model Budaya Tandingan Stephen B Bevans. InTheos, 4(4), 106–116.
Faiz, M. (2024). Tantangan Dan Strategi Pemahaman Bahasa Arab Untuk Pendidikan Generasi Z: Analisis Dan Prospek Masa Depan. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(4), 156–164.
Fauziah, H. S. (2024). Learning Arabic Vocabulary by Utilizing the Tobo Arabic Application. Kredo Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 7(2), 266–280.
Firdaus, H., Syarifudin, E., & Atikah, C. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Kompetensi Gambar Teknik Otomotif Di SMK Negeri 4 Kota Serang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 546–553.
Gampu, G., Pinontoan, M., & Sumilat, J. M. (2022). Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5124–5130.
Haikal, F., & Syofyan, H. (2021). Pemanfaatan Media Video Dalam Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Siswa Kelas III-A Di SDN Duri Kepa 17 Pagi. Innovative Journal of Social Science Research, 1(2), 377–385.
Hamidah, H., & Marsiah, M. (2020). Pembelajaran Maharah Al-Istima’ Dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika Dan Solusi. Al-Ta Rib Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Iain Palangka Raya, 8(2), 147–160.
Jamil, H., & Agung, N. (2022). Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0: Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Interaktif. Alibbaa Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 38–51.
Kardika, R. W., Subyantoro, S., & Pristiwati, R. (2022). Pemanfaatan Sosial Media Youtube Dalam Pembelajaran Menulis Pada Masa Sekolah Tatap Muka Di SMP Negeri 38 Palembang. Silampari Bisa Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia Daerah Dan Asing, 5(2), 379–391.
Kartono, K. (2021). Analisis Pembelajaran Ipa Secara Daring Di Kelas Tinggi Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Tunas Bangsa, 8(2), 193–205.
Miftah, M. (2022). Landasan Konseptual Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis TIK. Edu Cendikia Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(01), 25–31.
Naser, R. M. (2022). Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Melalui Media Audio Visual Dalam Manajemen Pendidikan Islam Tinjauan (Studi Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Palu). Jurnal Kolaboratif Sains, 5(8), 466–480.
Nestia, B., Evi Muzaiyidah Bukhori, & Mokhammad Miftakhul Huda. (2025). Integration of Interactive Lumio Media for the Development of Arabic Listening Skills in Islamic Senior High Schools. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 9(1), 1–26. https://doi.org/10.29240/jba.v9i1.12441
Pakihun, M., Ritonga, M., & Bambang, B. (2021). Problematika Pembelajaran Qiro’ah Untuk Kelas VIII Di Madrasah Tsanawiyah Darussalam Aur Duri Sumani Solok. Maharat Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2).
Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache Journal of Christian Education, 2(1), 1.
Puspita, H. (2024). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 832–843.
Putra, N. R. (2022). Response of Students to Arabic Learning Curriculum in Pondok Pesantren. Tanwir Arabiyyah Arabic as Foreign Language Journal, 2(1), 63–74.
Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi Covid- 19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–870.
Rohmat, B., Maulana, A., & Huda, M. M. (2025). The Role of Digital Literacy in Arabic Language Learning in The Era of Industrial Revolution 4.0. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(01), 541–550. https://doi.org/10.30868/im.v8i01.8197
Rufi’ah, K. (2024). Implementasi Contekstual Teaching Learning (CTL) Dalam Pembelajaran Maharah Al-Kalam Siswa Kelas X Azhari MA IT. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(4), 3515–3522.
Safi, S. and Al-Qudah, M. (2024). Al-dhākā’ al-iṣṭinā‘ī fī al-ta‘līm al-‘ālī (al-taḥaddiyāt wa al-tawjīhāt) – murāja‘ah manhajiyyah. Dirasat Educational Sciences, 51(3), 201-216.
Sánchez, R. (2024). Percepciones del alumnado de música sobre el uso de recursos didácticos basados en la inteligencia artificial. European Public & Social Innovation Review, 9, 1-18.
Sirjon, S. (2023). Analisis Hambatan Penggunaan TIK Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini Pada Masa Pandemi Covid-19 Tahap II Di Papua. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6017–6032.
Sulfikar, S., & Fawzani, N. (2023). Pemanfaatan Instagram Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Mahasiswa. Jurnal Tahsinia, 4(1), 19–27.
Syamila, F., & Alyani, F. (2021). Hambatan E-Learning Terhadap Pembelajaran Matematika Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Cendekia Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2),
Utaminingsih, S. (2023). Peran Budaya Organisasi Dalam Membentuk Sikap Tanggung Jawab Sosial Guru PAUD. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 6808–6817.
Yuliza, E. (2023). Pendampingan Pemanfaatan Multimedia Wordwall Berbasis Lingkungan Pada Guru-Guru Sd. Jurnal Pepadu, 4(4), 470–476.
Zayuda, D. N. A. (2023). Eksistensi Mahārah Al- Kitābah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Counselia Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 4(2), 164–180.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.