Musthofa Sha'ban's Perspective on Arabic Listening Assessment for Beginners

Authors

  • Lalu Rahmat Sugiara Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • R. Ummi Baroroh Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Amy Fitriani Siregar Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Khaerul Muttakin Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Ilham Dhya'ul Wahid Azhar University, Egypt

DOI:

https://doi.org/10.35719/arkhas.v5i2.2373

Keywords:

Listening skills test, Arabic language learners, Musthofa Sya'ban, tes keterampilan menyimak, pembelajar bahasa Arab

Abstract

The listening comprehension test (maharah istima') instrument for basic-level Arabic learners is still limited and has not yet been able to measure language competence comprehensively. Previous studies have emphasized literal understanding but have paid less attention to phonetic, cognitive, and visual dimensions, resulting in suboptimal instruments. This study aims to analyze and formulate the standardization of the maharah istima' test based on Musthofa Sya'ban's perspective, which is relevant to the needs of beginners. The method used is a library research approach, with primary data from Ma'ayir Lughawiyah and secondary data from books, journals, and scientific articles. The analysis was conducted through identifying key concepts, categorizing themes, and comparing them with previous research findings to develop a conceptual model. This study offers a listening comprehension test model based on Musthofa Sya'ban's standards suitable for beginners. It thus can serve as a reference in developing Arabic language evaluation instruments at the basic level.

Instrumen tes pemahaman menyimak (maharah istima') bagi pembelajar bahasa Arab tingkat dasar masih terbatas dan belum mampu mengukur kompetensi berbahasa secara komprehensif. Penelitian-penelitian sebelumnya lebih menekankan pada pemahaman literal, namun kurang memperhatikan dimensi fonetik, kognitif, dan visual, sehingga menghasilkan instrumen yang kurang optimal. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan merumuskan standarisasi tes maharah istima' berdasarkan perspektif Musthofa Sya’ban yang relevan dengan kebutuhan pemula. Metode yang digunakan adalah pendekatan penelitian kepustakaan, dengan data primer yang bersumber dari Ma’ayir Lughawiyah dan data sekunder dari buku, jurnal, serta artikel ilmiah. Analisis dilakukan melalui identifikasi konsep-konsep kunci, pengelompokan tema, serta perbandingan dengan temuan penelitian terdahulu untuk mengembangkan model konseptual. Penelitian ini menawarkan model tes pemahaman menyimak berdasarkan standar Musthofa Sya’ban yang sesuai untuk pembelajar tingkat dasar. Dengan demikian, hasil penelitian ini dapat menjadi rujukan dalam pengembangan instrumen evaluasi pembelajaran bahasa Arab pada tingkat dasar.

References

Ahmad Wahyudi. (2024). Use of Picture Card Media to Improve Beginning Reading Skills of Elementary Students. Journal of Childhood Development, 4(1), 154–160. https://doi.org/10.25217/jcd.v4i1.3971

Arbeni, W., Bilbina, A., Intan, Y., Karokaro, B., Wijaya, D., Ginting, I. R., Irma, A., & Harahap, Y. (2025). Planning Strategies in Test Development: A Systematic Approach to Educational Evaluation. Jurnal Nasional Holistic Science, 5(1), 40–43.

Ashari, M. Y., Huda, M. M., & Mahfudhoh, R. (2024). Enhancing Arabic Writing Skills Through the Genre-Based Approach in Senior High School. Journal of Arabic Language Teaching, 4(2), 121–134. https://doi.org/10.35719/arkhas.v4i2.2137

Astuti, S., Afrianni, L., Fathyyah Cahyani, I., & Education Program STKIP Kusuma Negara Jakarta, E. (2022). A LIBRARY RESEARCH: THE IMPLEMENTATION OF GENRE BASED APPROACH IN INDONESIAN VOCATIONAL HIGH SCHOOLS. In JOLADU : Jurnal Of Language and Education (Vol. 1, Issue 2).

Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. In Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman (Vol. 9, Issue 2, pp. 179–196). STIT Al-Urwatul Wutsqo Jombang. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Sage Publications.

Fahrur Rosikh, Zumrotus Sholihah, Dyah Putri Larasati, & Ach Nurhamid Awalluddin. (2022). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Bahasa Arab. Kilmatuna: Journal Of Arabic Education, 2(2), 293–302. https://doi.org/10.55352/pba.v2i2.80

Firdaus, D., Ainin, M., Muashomah, & Siregar, H. H. (2023). Menakar Al Maharah Al Lughawiyah dalam KMA 183 dengan Standar ACTFL. In Shaut al Arabiyyah (Vol. 11, Issue 1, pp. 1–18). Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. https://doi.org/10.24252/saa.v11i1.29255

Gunarti, T. T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Audio Visual Untuk Meningkatkan Maharah Istima’ Pada Siswa-Siswi Madrasah Ibtidaiyah. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 122–129.

Gusmizain, A. (2022). Karakteristik Butir Soal Tes Mata Kuliah Matriks & Ruang Vektor Mahasiswa Matematika. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 13(2), 127–130. https://doi.org/10.21009/jep.v13i2.28328

Habibah, A., & Syihabuddin. (2021). Evaluasi Ketrampilan Menyimak Dengan Memanfaatkan Permainan Berbisik Berantai Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ittijah: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Bahasa Arab, 12(2), 97–106.

Hakim, T. L., Haris, A., & Huda, M. M. (2025). Assessment of Speaking Skills (Maharah Kalam) in Arabic Language Lesson at Madrasah Ibtidaiyah Riyadlus Sholihien Jember. Journal of Science and Education (JSE), 5(2), 599–605. https://doi.org/10.58905/jse.v5i2.485

Handriawan, D. and N. M. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. In Sanabil Publishing. Penerbit Adab.

Haniah, H. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Pada Skripsi Mahasiswa Jurusan Bahasa Dan Sastra Arab. Arabi : Journal of Arabic Studies, 3(1), 23. https://doi.org/10.24865/ajas.v3i1.62

Imawan, Y., Rahmatan, M., Hania, I., & Alimudin, A. (2023). Ashwat’s Teaching Strategies and Their Implications In The Learning of Maharah Istima’. In International Journal of Education and Teaching Zone (Vol. 2, Issue 1, pp. 13–24). Yayasan Nurul Yakin Bunga Tanjung. https://doi.org/10.57092/ijetz.v2i1.55

Jamil, M., Nawawi, M., Rohmaniah, S., & Andrianto, D. (2023). Desain Tes Bahasa Arab Menggunakan Aplikasi Wondershare Quiz Creator Untuk Meningkatkan Maharah Istima’. Attractive : Innovative Education Journal, 5(3), 1–12.

Ma, X. (2024). Enhancing language skills and student engagement: investigating the impact of Quizlet in teaching Chinese as a foreign language. Language Testing in Asia, 14(1). https://doi.org/10.1186/s40468-024-00275-3

Muhammad Fathoni. (2018). Maharah Istima ’. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 1, 2020.

Muhammad Syafii Tampubolon a, R. I. (2024). The priority of istima’ skills in arabic learning. Amorti : Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 3(2), 22–26.

Mumtaz, F., & Abdurrahman, M. (2022). Pembelajaran Maharah Al-Istima’ Menggunakan Media Podcast pada Aplikasi Spotify. In JURNAL PENDIDIKAN BAHASA (Vol. 12, Issue 2, pp. 41–45). STKIP Taman Siswa Bima. https://doi.org/10.37630/jpb.v12i2.1005

Mustopa, A., Jasim, J., Basri, H., & Barlian, U. C. (2021). Analisis Standar Penilaian Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 24–29. https://doi.org/10.33751/jmp.v9i1.3364

Musyarofah, A. (2024). Pengembangan Instrumen Tes Keterampilan Mendengar Untuk Pembelajar Bahasa Asing. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(3), 431–441. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i3.284

Pahlefi, M. R. (2022). Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Menyimak (Mahārah al-Istima’) dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Uktub: Journal of Arabic Studies, 2(2), 68–84. https://doi.org/10.32678/uktub.v2i2.6458

Qomaruddin, F., & Haq, M. A. (2022). Intervensi Fonetik Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia (Studi Kontrastif Bahasa Arab dan Indonesia Pada Tataran Pelafalan Kata). In Borneo Journal of Language and Education (Vol. 2, Issue 1, pp. 71–83). UINSI Samarinda. https://doi.org/10.21093/benjole.v2i1.6215

Rika Noverma, Hikmah, H. D. (2024). Standardization of Arabic Language Test Questions For Class Xii Man 1 Pekanbaru Based On The Perspective Of Actfl. ELMAKTABAH : International Journal Of Educational Research, 15(1), 37–48.

Rohmat, B., Maulana, A., & Huda, M. M. (2025). THE ROLE OF DIGITAL LITERACY IN ARABIC LANGUAGE LEARNING IN THE ERA OF INDUSTRIAL REVOLUTION 4.0. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(01), 541–550. https://doi.org/10.30868/im.v8i01.8197

Sihabuddin. (2023). Prosedur Penyusunan Tes Berbasis Hots Pada Empat Keterampilan Berbahasa Arab. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 40–47. https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2035

Soleha, S., Bukhori, E. M., & Huda, M. M. (2025). T ransforming Student ’ s Arabic Writing Skills through Word Square Media : Examining its Effectiveness Transformasi Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa melalui Media Word Square : Menguji Efektivitasnya. 08, 89–107. https://doi.org/10.30762/asalibuna.v8i02.5231

Suyitno, S. (2021). Penerapan Kompetensi Psikologi Guru dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 6(1), 58–65. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1900

Upiyani, I. C. (2024). Prinsip-Prinsip Dasar Evaluasi dan Implikasi dalam Menilai Instruksi Iman Islam di Lembaga Pendidikan. Jurnal PAI Raden Fatah, 15(1), 37–48. https://doi.org/10.19109/pairf.v6i1

Warsah, I. (2022). Evaluasi Pembelajaran ( Konsep . Fungsi dan Tujuan ). Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1, 190.

Wulan, T. A. (2023). Model Evaluasi Countance Stake Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Smp It Ruhul Jadid Kecamatan Tigaraksa Kabupaten …. 22.

Zulpina, Z. (2022). Quizizz, Media Alternatif Pembelajaran Bahasa Arab Online Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 775. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1089

Hānī Ismā‘īl Ramaḍān. (2018). Ma‘āyīr Mahārat al-Lughah al-‘Arabiyyah li al-Nāṭiqīn bi-Ghayrihā. al-Muntadā al-‘Arabī al-Turkī.

Downloads

Published

2025-11-08

How to Cite

Sugiara, L. R., Baroroh, R. U., Siregar, A. F., Muttakin, K., & Wahid, I. D. (2025). Musthofa Sha’ban’s Perspective on Arabic Listening Assessment for Beginners. Journal of Arabic Language Teaching, 5(2), 249–262. https://doi.org/10.35719/arkhas.v5i2.2373

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.